مدیریت کسب و کار
فرحانگیز عبدالهزاده نمینی؛ روح الله سمیعی؛ علیرضا مزیدی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل رفتاری مدیران در عصردیجیتال با رویکرد نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکتهای پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می باشند. با روش نمونه گیری هدفمند 8 نفر تیم مشارکت کننده انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل رفتاری مدیران در عصردیجیتال با رویکرد نظریه داده بنیاد می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکتهای پتروشیمی وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می باشند. با روش نمونه گیری هدفمند 8 نفر تیم مشارکت کننده انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل داده ها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها و طراحی الگو، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. یافته ها حاکی از آنست که، شرایط علّی شامل (عوامل انسانی، عوامل محیطی و عوامل سازمانی), پدیده اصلی رفتار مدیران شامل (ارتباطات و تعاملات، اعتمادبخشی، تصمیمگیری در عدم قطعیت، ویژگیهای شخصیتی و مَنِشِ دیجیتال), شرایط زمینهای شامل (شناخت و فهم دیجیتال، آموزش و فرهنگ دیجیتال، مدیریت تجربه و استعداد و مهارت دیجیتال، تفکرِآیندهنگری و استراتژیک دیجیتال، مدیریت تغییر و قابلیت رهبری دیجیتال), شرایط مداخلهگر شامل (ذهنیت و نگرش دیجیتال، هوش مدیر، ارزشهای مدیر، و نوآوری و ماهیت کسب و کار و صنعت), راهبردها و مکانیزمها شامل (راهبرد نوآوری و یادگیری، راهبرد حفظ، ترکیب و تمرکز دیجیتال، راهبرد مشارکت دیجیتال و راهبرد هدایت و حکمرانی دیجیتال) و پیامدها شامل (پیامدهای ابعاد فردی و ابعاد سازمانی) میباشد.
مدیریت کسب و کار
پیمان اکبری؛ مرضیه دهقانی زاده؛ سیده سعیده دیده کنان
چکیده
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده از فرمول کوکران 196 نفر بهعنوان نمونه به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) خوب برآورد شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMARTPLS، نشان دهنده آن است که پارادوکس سازماندهی بر دوسوتوانی یادگیری تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار دارد و دوسوتوانی یادگیری بر خلاقیت سازمانی، تابآوری سازمانی و انرژی سازمانی به ترتیب تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار، تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار و تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار دارد در نهایت دوسوتوانی یادگیری میتواند نقش میانجیگری خود را ایفا کند. با وجود مدل طراحی شده میتوان انتظار داشت که اداره مذکور به منظور توسعه کارآفرینی در سطح شرکت حتماً به نقش دوسوتوانی یادگیری متوسل شود تا بتواند تاثیرات پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری (خلاقیت، تابآوری و انرژی) را بهتر نشان دهد.