جعفر قیدرخلجانی؛ پدرام جاهدی
چکیده
ابرپروژه بهمعنای پروژههایی با دامنه تلاشهای گسترده جهت دستیابی به هدفهای راهبردی در چهارچوبهای کلان زمانی، مالی و کیفی است. ابرپروژه دارای پیامدهای تام، فراگیر و ماندگار است. به این دلیل شناسایی عوامل مرتبطبا موفقیت و شکست ابرپروژه حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی یک طرحواره نظری از عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها ...
بیشتر
ابرپروژه بهمعنای پروژههایی با دامنه تلاشهای گسترده جهت دستیابی به هدفهای راهبردی در چهارچوبهای کلان زمانی، مالی و کیفی است. ابرپروژه دارای پیامدهای تام، فراگیر و ماندگار است. به این دلیل شناسایی عوامل مرتبطبا موفقیت و شکست ابرپروژه حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی یک طرحواره نظری از عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها با استفاده از رویکرد فراترکیب است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، دارای رویکرد روششناختی کیفی و رویکرد راهبردی فرامطالعه است. جامعه آماری شامل پژوهشهای حوزه مدیریت ابرپروژه، روش نمونهگیری قضاوتی و حجم نمونه برابر 23 است. روش تحلیل دادهها شامل گامهای تلخیص و کدگذاری دادهها، تحلیل در سطح موردی، ترکیب در سطح میانموردی و نظریهسازی با فرترکیب است. طرحواره نظری عوامل موفقیت و شکست ابرپروژه دارای 139 مفهوم، 21 زیرمقوله و 6 مقوله است. این مقولهها شامل سطح محلی، سطح ملی، سطح حاکمیتی، سطح بینالملل، سرمایه در دسترس و فرآیند مدیریت ابرپروژه است. در این طرحواره مقولههای سطح محلی، سطح ملی و سطح حاکمیتی دارای تأثیر متقابل بر یکدیگر است. این مقولهها همچنین بر مقوله سرمایه در دسترس تأثیرگذار است. مقوله سرمایه در دسترس نیز بر مقوله فرآیند مدیریت ابرپروژه تأثیرگذار است. در پژوهشهای حوزه مدیریت پروژه نادیدهگرفتن سرمایههای فرهنگی و نمادین با تمرکز صرف بر سرمایههای فیزیکی و اجتماعی امری واضح است. همچنین نادیدهگرفتن یا بزرگنمایی سطح بینالملل بسیار مشخص است. در این پژوهش سطح بینالملل بهعنوان یک عامل زمینهای در شبکه روابط فراعلی عوامل موفقیت و شکست ابرپروژهها شناسایی شدهاست.
مدیریت بازرگانی
حامد قائمی؛ محمد هادی عسگری
چکیده
هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان سازمانی مدیران و متخصصین حوزه منابع انسانی میباشند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. استخراج مؤلفهها ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمعآوری دادهها به شکل کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش با رویکرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان سازمانی مدیران و متخصصین حوزه منابع انسانی میباشند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. استخراج مؤلفهها و شاخص های مدیریت منابع انسانی سبز از بررسی پیشینه و مبانی نظری به دست آمد و سپس برای تحلیل از روش دلفی فازی در سه راند استفاده شد. مؤلفهها و ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز شامل 9 بعد فرآیند سبز استراتژی سبز حمایت سبز فرهنگ سبز آموزش سبز پاداش سبز مشارکت سبز تجزیه و طراحی شغل سبز مدیریت انضباط سبز و 20 مؤلفه شناسایی و تائید شد. نتایج نشان داد که بعد استراتژی سبز در مدیریت منابع انسانی سبز در مرحله اول با میانگین (967/0) و دوم با میانگین (942/0) که اعداد به دست آمده تقریباً همپوشانی را در دو مرحله پایانی دارند. همچنین نتایج نشان میدهد که در بعد استراتژی سبز مؤلفه همراستایی استراتژیک سبز بالاترین نظرات خبرگان را دارا بوده؛ در مرحله اول با میانگین (990/0) و دوم با میانگین (973/0) که نشان از اشباع کامل نظرات خبرگان و همپوشانی این دو مرحله را دارا بوده است.