مقاله پژوهشی (کمی)
علی دماوندیان؛ پیمان اکبری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی عملکرد شغلی نوآورانه با تاکید بر شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان، سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری (187 نفر) کارکنان دانشگاه پیام نور استان یزد در سال 1401 بوده که با روش تصادفی ساده و از طریق کوکران (124 ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین پیش بینی عملکرد شغلی نوآورانه با تاکید بر شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان، سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری (187 نفر) کارکنان دانشگاه پیام نور استان یزد در سال 1401 بوده که با روش تصادفی ساده و از طریق کوکران (124 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استانداردی بودند که در این زمینه وجود داشتند که از روایی و پایایی خوبی نیز برخوردار بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرمافزار Lisrel، نشان دهنده شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر سرمایه اجتماعی، عملکرد شغلی نوآورانه و اشتراکگذاری دانش تاثیر مثبت و معناداری دارند. سرمایه اجتماعی بر اشتراکگذاری دانش و عملکرد شغلی نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. اشتراکگذاری دانش بر عملکرد شغلی نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین نقش میانجی سرمایه اجتماعی و اشتراکگذاری دانش به تایید رسید.
مقاله پژوهشی (کمی)
یونس نیکخواه
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی چابکی سازمان در رابطه بین برون سپاری و بهره وری سازمانی در شرکت گاز شهر رشت میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شرکت گاز شهر رشت که تعداد 360 نفر میباشند؛ ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی چابکی سازمان در رابطه بین برون سپاری و بهره وری سازمانی در شرکت گاز شهر رشت میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شرکت گاز شهر رشت که تعداد 360 نفر میباشند؛ و بر طبق جدول مورگان، 186 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه چابکی سازمان و برون سپاری از پرسشنامه ادیب و مینویی (1389) و بهرهوری سازمانی از پرسشنامه اسمیت و همکاران (1998) می باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که نتایج تحقیق نشان داد که چابکی سازمان، رابطه بین برونسپاری و بهرهوری سازمانی را در شرکت گاز شهر رشت میانجیگری میکند. شاخص برونسپاری با ضریب 568/0 و بهبیاندیگر بهاندازه 8/56 درصد بر بهرهوری سازمانی در شرکت گاز شهر رشت با تأکید بر نقش میانجی چابکی سازمان تأثیر دارد.
مقاله پژوهشی (کمی)
علی بروجعلی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی بازارگرایی در رابطه بین مهارتهای اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ناب استیل میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شرکت ناب استیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی بازارگرایی در رابطه بین مهارتهای اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در شرکت ناب استیل میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان شرکت ناب استیل مازندران که تعداد 150 نفر میباشند؛ و بر طبق جدول مورگان، 108 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه رابینز و کولتر (1996) و مهارت اجتماعی کارآفرینان از پرسشنامه استاندارد ماتسون و بازار گرایی از پرسشنامه نرور و اسلاتر استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص مهارتهای اجتماعی با ضریب 718/0 و به بیان دیگر به اندازه 8/71 درصد بر کارآفرینی سازمانی با حضور متغیر میانجی بازارگرایی در شرکت ناب استیل تأثیر دارد. در سطح اطمینان 95/0 و با توجه به مقدار t-value که برابر 577/18 است میتوان گفت بین مهارتهای اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با استفاده از مؤلفه میانجی بازارگرایی در شرکت ناب استیل رابطه وجود دارد.
مقاله پژوهشی (آمیخته )
عمران بائوج خوشامیان؛ میترا صدوقی
چکیده
هدف این مطالعه ارائه مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک در شرکتهای طرح و ساخت پتروشیمی بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری در بخش کیفی 10 متخصص دانشگاهی و در بخش کمی 145 نفر از مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد شرکت پترو نیرو صبا بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی ساده بود. جهت جمع آوری دادهها ازپرسشنامه دلفی (بخش ...
بیشتر
هدف این مطالعه ارائه مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک در شرکتهای طرح و ساخت پتروشیمی بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری در بخش کیفی 10 متخصص دانشگاهی و در بخش کمی 145 نفر از مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد شرکت پترو نیرو صبا بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی ساده بود. جهت جمع آوری دادهها ازپرسشنامه دلفی (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همگرا و واگرا مورد تائید قرار گرفت. به منظور تحلیل و اعتبارسنجی کیفی مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک از تکنیک دلفی و اعتبارسنجی کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد مدل نوآوری بنیادین و استراتژیک شامل 7 مؤلفه به ترتیب اهمیت مؤلفه تکنولوژیهای انقلابی با ضریب استاندارد 93/0 در رتبه اول، مؤلفه نوآوری در بازار با ضریب استاندارد 86/0 در رتبه دوم، مؤلفه نوآوری در توسعه و برنامه ریزی نیروی انسانی با ضریب استاندارد 85/0 در رتبه سوم، مؤلفه متولد شدن صنایع جدید با ضریب استاندارد 83/0 در رتبه چهارم، مؤلفه نوآوری در فرایندهای سازمانی و ساختار سازمانی با ضریب استاندارد 82/0 در رتبه پنجم، مؤلفه نوآوری در محصول با ضریب استاندارد 78/0 در رتبه ششم و در نهایت مؤلفه قابلیت عملیاتی بودن ضریب استاندارد 75/0 در رتبه هفتم و 45 شاخص میباشد.
مقاله پژوهشی (کمی)
محمد شریفی؛ محمد رضا مردانی
چکیده
همهگیری کووید ۱۹ در جهان مهمترین رویداد سال 2020 بود که پیامدهای آن در طول این دهه ادامه دارد. یکی از این پیامدها حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای دیجیتال میباشد. هدف این پژوهش بررسی شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک در زمان بحرانهای فراگیر (مورد مطالعه شرکت فروش اینترنتی دی جی کالا) میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، ...
بیشتر
همهگیری کووید ۱۹ در جهان مهمترین رویداد سال 2020 بود که پیامدهای آن در طول این دهه ادامه دارد. یکی از این پیامدها حرکت به سمت استفاده بیشتر از دنیای دیجیتال میباشد. هدف این پژوهش بررسی شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در تجارت الکترونیک در زمان بحرانهای فراگیر (مورد مطالعه شرکت فروش اینترنتی دی جی کالا) میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان شرکت فروش اینترنتی دی جی کالا در تهران که از سال 1399 تا زمان اجرای تحقیق، حداقل 2 خرید اینترنتی کالا داشتهاند، میباشند و بر طبق جدول مورگان، 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در پژوهش حاضر پرسشنامه شارما و آگروال (2019) که به صورت الکترونیکی بین نمونه پخش گردید، و تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار SmartPLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که، کیفیت خدمات وبسایت و سیستم پشتیبانی مشتری با توجه به ضریب بارهای عاملی استاندارد 771/0 و 673/0 اهمیت بیشتری نسبت به مؤلفههای شخصیسازی و تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی با ضرایب بارهای عاملی استاندارد 608/0 و 517/0 دارند. یافتههای پژوهش نشان داد در کنار توجه به عوامل سختافزاری و نرمافزاری مرتبط با فنآوری اطلاعات در تجارت الکترونیک، توجه به عوامل انسانی میتواند بازدهی تجارت الکترونیک را بیش از پیش افزایش دهد.
مقاله پژوهشی (کمی)
عباس خلجی پیر بلوطی؛ خاطره نو بهار؛ سید رضا سجادی؛ محمد مهدی عسگری
چکیده
در طول دهههای اخیر، پایداری زیست محیطی، به صدر موضوعات سیاسی بین المللی رسیده و به عنوان یک عامل برانگیزاننده کلیدی نوآوری شناخته شده است. نتیجتاً تعداد شرکتهایی که محصولات سبز را توسعه میدهند، رشد سریعی داشته و مشتریان، علاقه فزایندهای به این محصولات از خود نشان میدهند. بنابراین درک خصوصیات اصلی محصولات سبز، شناسایی فاکتورهای ...
بیشتر
در طول دهههای اخیر، پایداری زیست محیطی، به صدر موضوعات سیاسی بین المللی رسیده و به عنوان یک عامل برانگیزاننده کلیدی نوآوری شناخته شده است. نتیجتاً تعداد شرکتهایی که محصولات سبز را توسعه میدهند، رشد سریعی داشته و مشتریان، علاقه فزایندهای به این محصولات از خود نشان میدهند. بنابراین درک خصوصیات اصلی محصولات سبز، شناسایی فاکتورهای مؤثر بر قیمت و اشتیاق مصرف کنندهها، برای پرداخت مبالغی بیشتر برای آنها، ابزارهای تبلیغی و کانالهای فروش، آمیخته بازاریابی سبز برای شرکتهایی که هدف آنها طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات سبز است میتواند مفید باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر روی مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 320 نفر انتخاب و پرسشنامه بین 300 نفر توزیع گردید. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع شد. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع شد. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه آمیخته بازاریابی سبز مهاجرانی (1394)، قصد خرید سبز هانگ و همکاران (2014) و پرسشنامه مصرف پایدار لوچیک (2011) میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که هر 4 فرضیه فرعی پذیرفته شدند، در نتیجه فرضیه اصلی نیز پذیرفته میشود و آمیخته بازاریابی سبز بر مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تأثیر مثبت معناداری دارد.